Matti
Administrator
Dołączył: 23 Mar 2007
Posty: 161
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z najlepszej Metropolii czyli z Filipowic City
|
Wysłany: Śro 15:04, 25 Kwi 2007 Temat postu: Mega tuning silnika w Simsonie |
|
|
Tuning silnika w Simsonie:
- Pierwszą rzeczą jaka należy zrobić przed przystąpieniem do dalszych prac jest sprawdzenie rozpylacza i iglicy
w gaźniku. Długotrwała eksploatacja gaźnika wpływa na rozkalibrowanie rozpylacza , czyli powiększenia średnicy
otworu w który wchodzi iglica. Jeśli powierzchnie bocznych ścianek iglicy są wytarte oznacza to że należy ją
wymienić. Ponieważ po opuszczeniu iglicy paliwo przedostaje się w miejscu wytarć co powoduje wzbogacenie się
mieszanki, zalewanie silnika oraz niemożność ustawienia wolnych obrotów silnika przy całkowicie opuszczonej iglicy.
- Drugą rzeczą jaką należy sprawdzić jest tak zwane "lewe powietrze" dostające się do cylindra. Przedostające
się w miejscu mocowania gaźnika do cylindra, szczególnie w miejscu dwóch szpilek na których jest trzymany
gaźnik. Dzieję się tak w większości przypadków kiedy podkładka uszczelniająca jest wykonana z miękkiego materiału.
W takim przypadku kołnierz należy doszlifować, aby powierzchnia przylegania kołnierza do silnika była idealnie
gładka. Nową podkładkę można wykonać z tekstolitu zapewnia on duża wytrzymałość i izoluje termicznie gaźnik od
silnika, dla większej pewności można jeszcze dodać podkładkę z brystolu nasączoną lakierem nitro, którą należy
zamocować przed jego wyschnięciem. Należy również pamiętać o filtrze powietrza, który co jakiś czas należy
nasączyć olejem.
- Duże znaczenie ,dla mocy silnika, ma tzw. szkodliwa objętość skrzyni korbowej. W przeciwwagach wału korbowego
simsona znajdują się po dwa otwory, które należy wypełnić. Do takiego wypełnienia należy użyć balsy, korka
korkowego, w ostateczności elementów z drewna lipowego. Wstawki należy dokładnie zaimpregnować, aby odizolować
je od benzyny. Należy pamiętać że muszą one być dobrze zabezpieczone przed wypadnięciem, w przeciwnym razie może
się to skończyć uszkodzeniem silnika.
- Kolejnym elementem jest bardzo dokładne wypolerowanie kanałów: ssącego, wydechowego oraz przelotowych
w cylindrze. Zazwyczaj są to chropowate odlewy, czyli niedokładności masowej produkcji. Można również
skorygować progi w miejscu gdzie cylinder styka się płaszczyzną z silnikiem. Takie postępowanie pozwoli
mieszance lepiej tzn. bez większych zakłóceń dotrzeć do karteru (skrzyni korbowej) oraz następnie udać się
nad powierzchnię tłoka i ulec spaleniu. Na rynku są dostępne gotowe cylindry w zestawach tuningowych.
Są one wygodniejsze i prostsze w założeniu niz wykonane ręcznie.
- Jeszcze jednym skutecznym sposobem na zwiększenie mocy jest założenie sportowego tłumika do Simsona. Posiada
on tak zwaną "komorę rozprężoną" dzięki, której spaliny nie blokują silnika. Można zauważyć różnice w wyglądzie
sportowych tłumików. Różny kształt komory rozprężonej mniej lub znaczniej podnosi moc silnika. Wybór zależy tylko
od zasobności naszego portfela.
- Jeśli chcecie zwiększyć moc silnika niestety kosztem jego prędkości można założyć 14 zębową zębatkę w silniku.
Wtedy Simson będzie miał "więcej mocy", ale niestety jego prędkość trochę się zmniejszy.
- Bardzo dobrym i skutecznym sposobem na tuning silnika jest zwiększenie jego pojemności.
Należy w tym celu zakupić tłok, głowice i cylinder o pojemności 60 ccm lub 70 ccm . Cena takiego
zestawu nie jest wysoka w zależności w jakim sklepie kupujecie części , ok. 100-200 zł. Gdy będziemy
mieli już wszystkie potrzebne części poleciłbym się udać do jakiegoś fachowca który będzie już wiedział
co z tym zrobić. Jeżeli nie mamy lub nie stać nas na mechanika musimy zabrać się do tego sami. Musimy
wtedy : odkręcić głowice i stary cylinder, bardzo przy tym uważając aby żadna śrubka lub podkładka nie
wpadła nam do silnika gdyż później bardzo trudno ją wyjąć i najczęściej kończy się to całkowitym rozkręceniem
silnika co przysporzy nam tylko straty czasu. Kiedy zdejmiemy już: głowice , cylinder tłoka. Nie pozostaje
nam nic jak tylko założyć nowe części . Kiedy zakładamy cylinder pojemności 60 ccm mamy ułatwione zadanie gdyż
wszystkie części pasują idealnie . Ale kiedy odważymy się zakładać cylinder 70 ccm musimy przygotować się na
dodatkowe wydatki tj. powiększanie bloku silnika . Średnica bloku musi wynosić 50 mm. Cena takiego powiększenia
nie może przekraczać 40 zł . Należy jeszcze zmienić dysze w gaźniku na takie jaki były oryginalnie w modelach
s70. Należy pamiętać że po zmianie Cylindra należy przestawić zapłon z 1.8 na 1.4-1.6 mm przed ZZ. Kiedy złożymy
wszystko do kupy i wyregulujemy zapłon możemy wyruszyć w pierwszą przejażdżkę na nowy częściach . Pamiętajmy
jednak że po założeniu nowego cylindra lub tłoka należy silnik dotrzeć gdyż wszystkie elementy są jeszcze nie
dopasowane. Gdy silnik będzie już dotarty możemy wtedy poszaleć na naszym simku i patrzeć jak fiaty 126p i inne padła zostają z tyłu
i wąchają spaliny. Kiedy ta prędkość nam nie wystarczy możemy pokusić się o zmianę
zębatki zdawczej (przedniej) na większą . Spadnie nam nieco moc ale prędkość będzie większa. Nie należy
wtedy zbyt dosłownie brać wskazań licznika , gdyż będzie on wskazywał wtedy mniejszą prędkość niż w praktyce.
- kolejną cenną rzeczą jest kupno tunningowanego gaźnika. Jest to gaźnik o nazwie BING i stosuje się go równierz w motorowerach CHART. Daje on zauważalną poprawę pracy silnika.
- Jeżeli połączymy wszystkie opisane tutaj metody, to będziemy dysponować rakietą a nie simsonem, mówięo prędkościach rzędu 100-110 km/h
Post został pochwalony 0 razy |
|